Suntem la finalul anului 2016 și suntem de părere că toate companiile au aflat până acum că trebuie să dețină un website adaptabil și pentru mobile.
Însă, deși acest mesaj a ajuns unde trebuie, încă mai sunt câteva lămuriri de făcut privind opțiunea potrivită pe care să o aleagă proprietarii de afaceri pentru site-urile lor.
În dezvoltarea unui website pentru dispozitivele mobile, agențiile de web design întâmpină două posibilități:
- Design responsive (același website să fie afișat corespunzător și pe mobile);
- Design pentru mobil (un website separat, apelat doar de pe dispozitivele mobile – creat pe un subdomeniu de tip m.numesite.ro).
Ce versiune să alegi pentru site-ul tău? În funcție de tipul de afacere pe care o deții, iată recomandările noastre.
Design pentru mobil vs design responsive
#1 Site de prezentare
În cazul în care afacerea ta este un furnizor de servicii și nu de produse, atunci probabil deții un site cu conținut static, cu puține pagini, pentru prezentarea serviciilor și a companiei tale.
În acest caz, niciuna din cele două opțiuni nu este greșită. Important este să alegi neapărat una dintre ele 🙂
Noi îți putem spune doar că versiunea responsive a aceluiași site este cea mai des folosită de site-urile de prezentare.
Avantajele ei sunt nenumărate:
- un singur panou de administrare
- un singur proces de SEO
- mai puțină muncă de mentenanță
- este gratuită (inclusă în prețul de realizare al site-ului)
- Google recomandă un astfel de site
Totuși, are și dezavantaje:
- este mai ușor predispusă la atacuri cibernetice
- există riscul ca anumite elemente să nu se afișeze corect (fonturi, diacritice, imagini, video etc)
- se încarcă mai greu pe mobile (decât o variantă creată special pentru mobile)
- este mai complicat de navigat
- este posibil ca nu toate funcțiile site-ului să se afișeze corect
De aceea, din nou, menționăm că alegerea îți aparține și depinde exclusiv de site-ul tău.
În prezent, tendința în web design este simplitatea și se manifestă prin simplificarea atât de mult a paginilor site-urilor de prezentare, încât acestea să nu conțină decât câte un singur element și nu mai multe, să aibă foarte mult spațiu liber (pentru a fi adaptate pe orice rezoluție) și să aibă meniul direct creat pentru mobile (în stil hamburger).
De aceea, dacă ai un site care este conform tendințelor actuale în web design, acesta este creat direct cu scopul de a fi vizionat pe dispozitivele mobile și nu vei avea parte de dezavantajele menționate mai sus (design pentru mobil).
În cazul în care nu ai un site care se încadrează în aceste tendințe, atunci ai două opțiuni:
- fie îți schimbi design-ul site-ului, simplificându-l la maximum
- fie îți creezi o nouă versiune specială pentru mobile (m.numesite.ro)
Detalii despre prima opțiune: cum poți modifica un site ca să îl faci responsive poți găsi în articolul: Cum să faci un site responsive
#2 Magazin online
De regulă, un magazin online are mai multe funcționalități decât un site de prezentare. Fiind o platformă mai complexă, riscurile menționate mai sus vor fi accentuate în cazul creării unui site responsive.
De aceea, așa cum probabil ai intuit deja, pentru un magazin online se recomandă crearea unei versiuni speciale pentru mobil: m.numesite.ro (design pentru mobil).
Dacă magazinul tău online este deja un brand cunoscut, atunci poți opta pentru o variantă mai costisitoare, dar sigură – crearea unei aplicații mobile dedicate (vezi exemplul eMag.ro).
Nu te sfătuim să faci acest lucru dacă nu ești deja un brand cunoscut și cu o cotă semnificativă de piață, deoarece riscul va fi să nu ai suficiente descărcări ale aplicației și, prin urmare, să pierzi investiția.
Așadar, deși îți recomandăm opțiunea 2: crearea unei versiuni mobile pentru magazinul tău online, ține cont că te așteaptă următoarele activități:
- mentenanță în două locuri (pe ambele platforme, atât desktop cât și mobilă),
- optimizare pentru motoarele de căutare pentru ambele platforme,
- actualizarea conținutului în același timp, pe ambele platforme (din două panouri de administrare),
- un cost în plus pentru crearea site-ului mobil,
- realizarea tuturor redirecționărilor astfel încât site-ul tău mobil (m.numesite.ro) să se încarce automat tuturor celor care folosesc dispozitive precum: smartphone, tabletă sau smart TV,
- efectuarea setărilor de SEO necesare astfel încât căutările pe dispozitivele mobile să afișeze varianta mobilă și nu varianta desktop.
Cu siguranță agenția de web design la care apelezi trebuie să țină cont de toate aceste criterii și să le respecte, în cazul în care optezi pentru această variantă.
#3 Blog sau site de știri
Dacă deții un blog sau un site pe care publici conținut constant, însă urmărind același template: pagină tip articol, pagină statică, atunci ce opțiune trebuie să alegi?
Așa cum putem observa, multe din site-urile de știri mari folosesc versiune separată pentru mobile (de exemplu: m.zf.ro).
De aceea, recomandarea noastră este următoarea:
- dacă deții un blog de nișă, cu trafic mediu (sub 50.000 unici lunar) și frecvență de publicare sub 1 articol / zi, este suficient să ai un site responsive. Fiind vorba de blog, nu vei avea o structură de pagini complexă și, prin urmare, site-ul tău se va încărca la fel de bine ca pe desktop și pe dispozitivele mobile.
- dacă deții un blog foarte popular (peste 50.000 de unici lunar) și dacă publici frecvent (mai mult de 1 articol / zi), recomandarea noastră este crearea unei versiuni mobile: m.numeblog.ro. Aceeași recomandare este valabilă și pentru site-urile de știri care se încadrează în această categorie.
Motivele pentru care facem aceste recomandări sunt detaliate la punctele de mai sus.
#4 Platformă, aplicație web sau portal
De obicei, site-urile de știri mari sunt văzute ca și portaluri online deoarece au o structură de pagini complexă, au foarte mult conținut publicat zilnic și au o interacțiune crescută cu cititorii (comentarii, share-uri, forum-uri interne etc).
De aceea, dacă deții un portal online, indiferent de natura lui, recomandarea noastră este ca de la bun început să îți creezi o versiune specială pentru mobile (m.numeportal.ro) cu design pentru mobil.
Dacă deții o platformă sau o aplicație web (un instrument care poate fi utilizat într-un anumit scop), atunci obligatoriu recomandăm crearea unei versiuni separate pentru mobil.
În cazul în care te întrebi de ce, răspunsul este simplu: dacă aplicația ta web este disponibilă doar în versiune desktop, atunci cu siguranță nu va funcționa corespunzător pe mobile. De aceea, e de preferat să ai o altă versiune pentru mobile, în care să expui doar secțiunea care funcționează.
Dacă aplicația ta are și variantă mobilă, atunci ce rost are să fie accesată pe mobil din browser? De aceea, creează un design pentru mobil al site-ului tău în care direcționezi cititorii pe App Store sau Google Play să îți descarce aplicația.
Orice ai face, fă-le lor munca mai ușoară și vei profita ulterior de recunoștința lor.
În general, fiecare nișă are propriul ei număr de vizitatori care accesează un site de pe mobil. Totuși, fie că este vorba de 10% sau 50%, recomandarea noastră este să le acorzi importanță, indiferent ce tip de afacere deții, ambelor tipuri de vizitatori.
sursa foto: pixabay.com