Functionalitatea website-ului

Cand ne gandim la functionalitatea unui website, nu trebuie sa ne gandim la trenduri ca si HTML5, care smartphone/tableta are cea mai buna cota de piata sau faptul ca pe smartphone/tableta se acorda in momentul de fata cea mai multa atentie cand se creaza un website. Totul porneste de la URL.

URL-ul (Uniform Resource Locator) este acel sir de caractere care il scriem toti in bara de adrese a browser-ului preferat, ex: www.google.ro sau www.facebook.com . URL-ul este prezent in vietile noastre de undeva din 1994, dar a suferit modificari majore in ultimii 20 de ani. Totul se invarte in jurul acestuia!

Ce face defapt URL-ul?
Acesta transmite server-ului unde exact unde gasim o pagina. Sa incercam sa despicam URL-ul urmator: www.expert-online.ro/ro/despre-noi/. Prima parte, dupa cum am mentionat mai sus, o stie toata lumea, este adresa web unde dorim sa intram, in cazul acesta www.expert-online.ro, a doua parte, /ro este un director, iar in cazul acesta, ii spune site-ului ca noi dorim sa navigam in limba romana, iar a treia parte, /despre-noi/, este un sub director care, la randul lui, trasmite website-ului sa incarce pagina respectiva, „Despre noi„;

La inceputurile internetului cum il stim noi, exista osingura modalitate de a crea pagini web, prin programarea manuala de HTML. Acesta suporta numai formatari de baza (paragrafe, liste, bold, italic, etc), dar acum cand intram pe un website, navigam printre poze, formulare de rezvare, filmari, harti interactive, pana si jocuri si socializare cu prietenii. Acestea sunt servite de limbaje de programare si sunt trimise browser-ului prin metode mult mai complicate. Putem lua ca exemplu, pagina de start de la www.facebook.com: aceasta nu iti afiseaza o simpla pagina statica, ci un puzzle imens compus din pozele noi ale prietenilor tai, starile actualizate ale acestora si multe altele, totul asezat si aranjat in timp real. Lucrurile se pot complica foarte tare, dar deja iesim din elementar.

Lucrurile stau putin altfel acum, ca si in exemplul de mai sus, acelasi URL poate afisa continut diferit, in functie de parametrii precum locatia de unde o vizualizam, dispositivul de pe care o vizualizam, preferintele salvate in profilul personal pe acel website, pana si de ora sau data la care citim, site-ul poate afisa alte informatii sau formatat diferit. Spre exemplu, pagina www.123regimhotelier.ro/cat/Brasov afiseaza ca imagine de fundal, o poza din Piata Sfatului din Brasov, dar daca mergem pe pagina www.123regimhotelier.ro/cat/Sibiu, avem o panorama asupra Sibiului ca si imagine de fundal. Totodata continutul din bara laterala din stanga afiseaza informatii relevante pentru judetul curent. In esenta, codul din spatele paginii este acelasi, doar anumite sectiuni se schimba dinamic in functie de parametrul de cautare (Brasov, Sibiu, etc).

Putem da ca exemplu si website-ul de la www.youtube.com, unde URL-ul unei pagini pe care putem vedea un clip video are forma www.youtube.com/watch?v=u6oqr3gMyxk (despre acest subiect; limba engleza). Intai si intai, este adresa web, apoi pagina „watch„, iar apoi urmeaza parametrii, dupa semnul de intrebare. In cazul acesta, avem un singur paramentru si anume, „v” caruia i se atribuie valoarea „u6oqr3gMyxk„. Acesta va trasmite paginii sa afiseze clip-ul cu titlul „Box Tech Talk: The Functional Web„. In schimb, daca adaugam un al doilea parametru, si anume „t=52”, URL-ul va fi de forma www.youtube.com/watch?v=u6oqr3gMyxk&t=52, iar cand il vom accesa, clipul va porni de la secunda 52. In acest exemplu se observa dinamismul unei pagini moderne.

Am ales sa explic URL-ul pentru a creea o mai buna intelegere „mecanicii” website-ului, deoarece totul se invarte in jurul acestuia pentru ca acesta spune ce informatie vizualizam si cum o vizualizam. Acesta construieste legaturile intre pagini, ba chiar intre website-uri, de unde si expresia „The Web” (en. panza, retea).